Spørsmål og svar om båtførerprøven hos Kystskolen

Ofte stilte spørsmål

Ta gjerne kontakt med oss om du ikke fikk svar på det du så etter på info@kystskolen.no

Generell info om båtførerprøven finner du her
Hvem trenger båtførerprøven?

Personer født etter 1. januar 1980, som er over 16 år og skal føre båt som er lengre enn 8 meter eller har en motor på mer enn 25 hestekrefter, må ha båtførerprøven. Med båtførerprøven kan du føre båter opptil 15 meter som går under 50 knop.

Hvor gammel må jeg være for å ta båtførerprøven?

Du må være minst 14 år for å kunne ta båtførerprøven. Selv om du kan delta på båtførerkurs før du fyller 14 år, må du vente til du har fylt 14 år for å ta eksamen. Båtførerbeviset sendes til deg når du har bestått eksamen og fylt 16 år.

Hvordan avlegger jeg eksamen?

Eksamen gjennomføres på kursstedet ved slutten av dagen. Når du melder deg på kurs, blir du automatisk registrert til eksamen. Du må imidlertid registrere deg og betale eksamensavgiften på båtførerregisteret.no før du kan ta eksamen.

Hvor kan jeg ta kurset?

Båtførerprøven Ekspresskurs arrangeres i klasserom over hele landet. Dette kurset er designet for de som ønsker å fullføre alt på én dag. Se vår kursoversikt for detaljer.

Hva er fornøydgaranti?

Vi har fornøydgaranti på kursene våres. Dersom du ikke består, kan du delta på neste kurs gratis innen 12 måneder. Du betaler kun gebyr for kontinuasjonseksamen til båtførerregisteret.

Hvor stor båt kan jeg kjøre etter å ha tatt båtførerprøven?

Etter å ha bestått båtførerprøven og fylt 16 år, kan du føre båter opptil 15 meter med ubegrenset motorstørrelse og opp til 50 knop.

Hva kan jeg kjøre lovlig før jeg fyller 16 år?

Før du fyller 16 år, kan du lovlig kjøre båter som er under 8 meter lange og har en motor på mindre enn 10 hestekrefter. Fartsbegrensningen på 10 knop ble fjernet i 2021.

Burde jeg forberede meg før båtførerkurset?

Alt pensum gjennomgås på kurset.

Når kan jeg ta ny prøve hvis jeg stryker?

Hvis du stryker på båtførerprøven, må du vente minst 14 dager før du kan ta en ny eksamen.

Bindende påmelding

Påmelding er bindende, og avmelding må skje skriftlig senest 7 dager før kursstart. Ved avmelding etter dette vil ikke kursavgiften bli refundert, men du kan melde deg på et nytt kurs uten ekstra kostnad.

Betaling for båtførerprøven og kurset

Du betaler for kurset på nett med Vipps, Visa, Mastercard eller Klarna. Eksamensavgiften betales gjennom båtførerregisteret.no før kurset starter.

Hvorfor kommer eksamensgebyr i tillegg til kursavgiften?

Eksamensgebyret dekker administrasjon rundt eksamen samt produksjon og utsendelse av det fysiske beviset. Gebyret betales til Norsk Test AS via båtførerregisteret.no.

Hva må jeg betale for å ta båtførerprøven på nytt?

For å ta eksamen på nytt, betaler du et kontinuasjonsgebyr på 417 kr gjennom båtførerregisteret.no. Hvis du ønsker å delta på et nytt kurs, er dette dekket av fornøydgarantien.

Krav til bestått båtførerprøven/eksamen

For å bestå eksamen må du ha minst 80% riktige svar. Eksamen består av 50 spørsmål, og du må svare riktig på minst 40 spørsmål. I tillegg må du ha minst 80% riktige svar på et spesifikt tema med cirka 13 spørsmål.

Når får jeg båtførerbeviset?

Det tar 2-4 uker fra du har bestått eksamen og lastet opp et bilde på din profil hos Båtførerregisteret til du mottar beviset i posten.

Spesielt viktige emner

Disse inkluderer sjømerker, kart symboler, sjøveisregler, lanterner og flagg, lover og regler, nødsituasjoner, og godt sjømannskap.

Krav til bilde på båtførerbeviset

Bildet du laster opp må tilfredsstille kravene til passfoto, med ansiktet synlig rett forfra og uten hodeplagg eller briller.

Hva gjør jeg hvis jeg ikke får beviset mitt etter fire uker?

Hvis beviset ikke har kommet etter fire uker, logg inn på båtførerregisteret.no for å sjekke status. Kontakt Norsk Test på telefonnummer 789 73 500 for hjelp.

Mistet båtførerbevis

Kontakt Norsk Test på telefonnummer 789 73 500 for å bestille et nytt bevis, eller følg instruksjonene på Sjøfartsdirektoratets nettsider.

Avlegg båtførerprøven/eksamen på engelsk

Det er mulig å ta eksamen på engelsk. Etter registrering og betaling på båtførerregisteret.no, ta kontakt med oss for å bestille en engelsk prøve.

Noe mer du lurer på?

For flere spørsmål, besøk båtførerregisteret.no eller send en e-post til info@kystskolen.no.